جشن بزرگ شب یلدا

تبلیغات

نویسندگان

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

    این وبلاگ جهت معرفی کتابخانه عمومی کوثر زیباشهر ایجاد گردیده است. شما دوستان گرامی میتوانید اخبارکتابخانه، تازه های کتاب،معرفی کتاب، مسابقات کتابخوانی ،مسابقات فرهنگی،برنامه های بخش کودک،اخبار نهاد کتابخانه های عمومی و دیگر مطالب مفید و خواندنی را در این وبلاگ بخوانید. ساعات کاری کتابخانه: ;کتابخانه همه روزه ساعت 13 الی 19 و پنج شنبه ها از ساعت 8 الی 13:30 باز می باشد. آدرس : اصفهان -زیباشهر- بلوار امام- خ خیام -کتابخانه عمومی کوثر پست الکترونیک: darshori1508@gmail.com شماره تماس: 03152545700

امکانات جانبی

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 197
    کل نظرات کل نظرات : 0
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 3

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز :
    بازدید دیروز بازدید دیروز :
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
    آي پي امروز آي پي امروز : 0
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 0
    بازدید هفته بازدید هفته :
    بازدید ماه بازدید ماه :
    بازدید سال بازدید سال :
    بازدید کلی بازدید کلی :

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 3.145.12.242
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :

چت باکس


    نام :
    وب :
    پیام :
    2+2=:
    (Refresh)

خبرنامه

    براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین نطرات

جشن بزرگ شب یلدا


تاریخ ارسال پست: چهار شنبه 11 دی 1398 ساعت:
می پسندم نمی پسندم

برگزاری جشن به مناسبت روز کودک

کتابخانه کوثر با همکاری فرهگسرای کوثر برگزار کرد:

دوشنبه صبح 97/716 جشنی به مناسبت روز جهانی کودک در محل سالن اجتماعات فرهنگسرای کوثر برگزار گردید مدعوین دانش آموزان کلاس اول و دوم دبستان هاجر بودند و مجری برنامه، آقای مصطفی باقری ، هنرمند فعال در حوزه ی کودک.

بازی های کودکانه، اهدای جوایز به برندگان بازی و پذیرایی از بخش های مختلف این جشن بود.


تاریخ ارسال پست: چهار شنبه 18 مهر 1397 ساعت:
می پسندم نمی پسندم

نقاشی متری

صبح روز چهارشنبه ساعت 11 تعدادی از اعضای کودک کتابخانه در محل سالن اجتماعات فرهنگسرای کوثر گرد هم آمده و به رقابت پرداختند در این رقابت از بچه ها خواسته شد در رابطه به ایام محرم(مراسم تعزیه،جنگ سپاه امام حسین و سپاه یزید و...) نقاشی ای بکشند.در پایان رقابت به 6 نفر از شرکت کنندگان هدیه ای به رسم یادبود اهدا شد.


تاریخ ارسال پست: سه شنبه 27 شهريور 1397 ساعت:
می پسندم نمی پسندم

مسابقه نقاشی ویژه شب یلدا

پنجشنبه 30 آذرماه ، به مناسبت شب یلدا مسابقه نقاشی ای با همین موضوع میان بچه های مهدکودک امین برگزار گردید. در پایان این رقابت، کتابدار،از بچه ها خواست تا هر کدام درباره جزئیات نقاشی خود صحبت کنند.

 


تاریخ ارسال پست: یک شنبه 3 دی 1396 ساعت:
می پسندم نمی پسندم

بازدید دانش آموزان مدرسه هاجر از کتابخانه

 

روز سه شنبه 93/11/21 کلاس های چهارم ،پنجم و ششم مدرسه هاجر از نمایشگاه مناسبتی کتاب و هم چنین پوستر شهدای انقلاب و دفاع مقدس واقع در سالن اجتماعات فرهنگسرای کوثر دیدن کردند. در این بازدید ابتدا مسوول کتابخانه ضمن خوش آمدگویی و تبریک ایام دهه فجر به بیان اهمیت کتاب و عضویت در کتابخانه و مقایسه افراد عضو با افراد غیر عضو پرداختند و در پایان، عضویت ویژه در ایام دهه فجر را مطرح نمودند . سپس کارگاه آموزش آتش نشانی با سخنرانی آقای رحیمی به مدت 1 ساعت در کتابخانه برگزار شد. در این کارگاه بچه ها ضمن آشنایی با انواع کپسول های آتش نشانی و نحوه کار با آنها، با ابزار های دیگری نظیر مارگیر و حلقه بر نیز آشنا شدند. در انتها نیز به صورت عملی در محوطه کناری فرهنگسرا اطفاء حریق آموزش داده شد.

 

 

 


تاریخ ارسال پست: سه شنبه 28 بهمن 1393 ساعت:
برچسب ها : ,,
می پسندم نمی پسندم

شب یلدا

شب یلدا,شب یلدا 1393,تاریخچه شب یلدا

 

یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته‌می‌شود.
شب یَلدا یا شب چلّه یکی از جشن‌های کهن ایرانی است. در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود.

خانواده‌های ایرانی در شب یلدا، معمولاً شامی فاخر و همچنین انواع میوه‌ها و رایجتر از همه هندوانه را مهیا و دور هم صرف میکنند. پس از صرف تناولات، قصه‌گویی پیرترها برای دیگر اعضای فامیل و همچنین فال‌گیری با دیوان حافظ رایج است.

 

پیشینه شب یلدا
چله و جشن‌هایی که در این شب بر‌گزار می‌شود، یک سنت باستانی است. مردم روزگاران دور و گذشته، که کشاورزی، بنیان زندگی آنان را تشکیل می‌داد و در طول سال با سپری شدن فصل‌ها و تضادهای طبیعی خوی داشتند، بر اثر تجربه و گذشت زمان توانستند کارها و فعالیت‌های خود را با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت و حرکت و قرار ستارگان تنظیم کنند.

آنان ملاحظه می‌کردند که در بعضی ایام و فصول روزها بسیار بلند می‌شود و در نتیجه در آن روزها، از روشنی و نور خورشید بیشتر می‌توانستند استفاده کنند. این اعتقاد پدید آمد که نور و روشنایی و تابش خورشید نماد نیک و موافق بوده و با تاریکی و ظلمت شب در نبرد و کشمکش‌اند. مردم دوران باستان و از جمله اقوام آریایی، از هند و ایرانی – هند و اروپایی، دریافتند که کوتاه‌ترین روزها، آخرین روز پاییز و شب اول زمستان است و بلافاصله پس از آن روزها به تدریج بلندتر و شب‌ها کوتاهتر می‌شوند، از همین رو آنرا شب زایش خورشید نامیده و آنرا آغاز سال قرار دادند.

 

شب یلدا,شب یلدا 1393,تاریخچه شب یلدا

 

بدین‌سان در دوران کهن فرهنگ اوستایی، سال با فصل سرد شروع می‌شد و در اوستا، واژه Sareda, Saredha «سَرِدَ» یا «سَرِذَ» که مفهوم «سال» را افاده می‌کند، خود به معنای «سرد» است و این به معنی بشارت پیروزی اورمزد بر اهریمن و روشنی بر تاریکی است.در برهان قاطع ذیل واژه «یلدا» چنین آمده است:
یلدا شب اول زمستان و شب آخر پاییز است که اول جَدی و آخر قوس باشد و آن درازترین شب‌هاست در تمام سال و در آن شب و یا نزدیک به آن شب، آفتاب به برج جدی تحویل می‌کند و گویند آن شب به‌غایت شوم و نامبارک می‌باشد و بعضی گفته‌اند شب یلدا یازدهم جدی است.

تاریکی نماینده اهریمن بود و چون در طولانی‌ترین شب سال، تاریکی اهریمنی بیشتر می‌پاید، این شب برای ایرانیان نحس بود و چون فرا می‌رسید، آتش می‌افروختند تا تاریکی و عاملان اهریمنی و شیطانی نابود شده و بگریزند، مردم گرد هم جمع شده و شب را با خوردن، نوشیدن، شادی و پایکوبی و گفتگو به سر می‌آوردند و خوانی ویژه می‌گستردند، هرآنچه میوه تازه فصل که نگاهداری شده بود و میوه‌های خشک در سفره می‌نهادند.

سفره شب یلدا، «میَزد» Myazd نام داشت و شامل میوه‌های تر و خشک، نیز آجیل یا به اصطلاح زرتشتیان، «لُرک» Lork که از لوازم این جشن و ولیمه بود، به افتخار و ویژگی «اورمزد» و «مهر» یا خورشید بر‌گزار می‌شد.در آیین‌های ایران باستان برای هر مراسم جشن و سرور آیینی، خوانی می‌گستردند که بر آن افزون بر آلات و ادوات نیایش، مانند آتشدان، عطردان، بخوردان، برسم و غیره، برآورده‌ها و فراورده‌های خوردنی فصل و خوراک‌های گوناگون، خوراک مقدس مانند «می‌زد» نیز نهاده می‌شد.


تاریخ ارسال پست: چهار شنبه 26 آذر 1393 ساعت:
می پسندم نمی پسندم

تبریک هفته پژوهش

 

25 آذر در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان روز پژوهش نامگذاری شده است.

 

هفته پژوهش از  25 آذر ماه با شعار «بدون پژوهش و مطالعه تصمیم گیری نکنیم» آغاز می‌شود و تا 29آذر ادامه دارد.

 

تاریخ ارسال پست: سه شنبه 25 آذر 1393 ساعت:
می پسندم نمی پسندم

میلاد امام رضا


تاریخ ارسال پست: یک شنبه 16 شهريور 1393 ساعت:
می پسندم نمی پسندم

روز دختر

 

 

نشست رفتارشناسی حضرت معصومه سلام الله علیها به مناسبت میلاد با سعادت آن حضرت و گرامیداشت روز دختر  در محل کتابخانه کوثر با حضور تعدادی از اعضا

لازم به ذکر است این نشست همراه بود با برگزاری مسابقه با موضوع حیا و حجاب. (منبع مسابقه نیز مطالب و نوشته های موجود در پوستر هایی بود که به این مناسبت در محل فرهنگسرا به نمایش در آمده بودند.)

 

 


تاریخ ارسال پست: پنج شنبه 6 شهريور 1393 ساعت:
می پسندم نمی پسندم

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1
صفحه قبل 1 صفحه بعد